Actualitate
Reguli noi în legislaţia de control intern la achiziţiile publice. Proiect la Ministerul Finanţelor
Ministerul Finanţelor pregăteşte modificări la OG 119/1999 privind controlul intern/ managerial şi controlul financiar preventiv la entităţile publice, cu privire la utilizarea fondurilor publice şi administrarea patrimoniului public.
Autoritatea consideră că modificările vor duce la îmbunătăţirea controlului financiar preventiv în general, şi al achiziţiilor publice în special, prin angajarea şi cheltuirea banilor publici cu asigurarea legalităţii, regularităţii şi economicităţii, contribuind astfel la realizarea condiţionalităţii ex-ante privind achiziţiile publice.
Se propune extinderea regimului juridic al incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese prevăzute pentru funcţionarii publici (Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei) asupra tuturor categoriilor de persoane desemnate să exercite controlul financiar preventiv propriu la entităţile publice.
De asemenea, şefii entităţilor publice vor avea o mai mare răspundere cu privire la desemnarea unor persoane competente care să exercite această formă de control, astfel încât persoanele respective să contribuie la eliminarea neregulilor şi disfuncţionalităţilor în ceea ce priveşte angajarea şi plata cheltuielilor publice, din care o parte semnificativă revine achiziţiilor publice.
Se propun prevederi cu privire la desemnarea persoanei care exercită controlul financiar preventiv propriu şi încetarea calităţii de persoană desemnată. Activitatea de control financiar preventiv propriu reprezintă o atribuţie stabilită în sarcina unui salariat, prin fişa postului şi nu o funcţie publică distinctă.
Obligaţia persoanelor care gestionează fonduri publice sau patrimoniul public de a realiza o bună gestiune financiară prin asigurarea legalităţii, regularităţii, economicităţii, eficacităţii şi eficienţei în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului public va reveni şi conducătoriilor entităţilor publice.
În scopul clarificării răspunderii persoanelor care exercită controlul financiar preventiv, a fost eliminată din textul iniţial sintagma “în raport de culpa lor”. Este vorba despre reglementarea din ordonanţă privind răspunderea persoanele în drept să exercite controlul financiar preventiv propriu pentru legalitatea, regularitatea şi încadrarea în limitele creditelor bugetare sau creditelor de angajament aprobate, după caz, în privinţa operaţiunilor pentru care au acordat viza de control financiar preventiv propriu.
Actele de control întocmite de inspecţia economico-financiară a MFP consemnează existenţa la nivelul instituţiilor publice a unor încălcări ale prevederilor legale, dintre care unele cu privire la achiziţiile publice realizate din fonduri comunitare, care determină corecţii financiare substanţiale. Unele dintre instituţiile publice controlate obstrucţionează activitatea de inspecţie economico-financiară, prin invocarea unor reglementări insuficiente şi neunitare ale cadrului legal de efectuare a inspecţiilor. Această situaţie determină necesitatea armonizării prevederilor legale cu privire la inspecţie şi la soluţionarea plângerilor prealabile şi a contestaţiilor, în raport cu cerinţele actelor normative aplicabile.
Ordonanţa prevede că împotriva procesului-verbal de inspecţie se poate formula contestaţie în termen de 15 zile lucrătoare.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News